Андрій Підприємець / 26.05.2016 00:47

Невдача часто виявляється повною несподіванкою для засновника стартапу, але все помилки, що здійснюються на самій ранній стадії розвитку бізнесу, насправді дуже схожі. Ми вивчили книги і висловлювання підприємців та інвесторів і склали список типових прийме не відбувся стартапера.

Нетовариськість

Кожному, хто починає свою справу, доведеться шукати постачальників, клієнтів, інвесторів, підрядників і багатьох інших. Постукати в двері і запропонувати співпрацю - відмінний спосіб, але він майже не працює. Це можна зрозуміти: бізнес не любить зайвого ризику, а зв'язуватися з незнайомим хлопцем може бути небезпечно. Дарсі Різак, ідеолог позитивного нетворкінгу, в своїй книзі «Зв'язки вирішують все» рекомендує не пропускати заходи з корисними людьми, а також не ставитися зверхньо навіть до самих, на перший погляд, невпливових знайомих. Ще одна заповідь Різака - це використання старих добрих візиток. Вони допоможуть людям запам'ятати ім'я і назву компанії нового знайомого. Щоб інформацію не втрачати, Різак оцифровує всі до єдиної візитки, що до нього потрапляють. 

Консерватизм

Відомий каліфорнійський підприємець Рауль Варшнею, який створив SMM-сервіс для стартапів Foster.fm, вважає, що провал неминучий, якщо не зуміти швидко адаптуватися. Ринок і потреби клієнтів змінюються блискавично, ви повинні бути готові кинути все, над чим працювали півроку, якщо це необхідно. Сліпо дотримуватися бізнес-плану - шлях невдах, так що треба бути готовим до зміни курсу. У засновника венчурного фонду 500 Startups Дейва Макклюра схожий підхід. Він каже, що нічого не вийде у тих, хто пропрацював в корпорації п'ять і більше років. Такі люди дуже дорожать стабільністю.

Вузьке мислення

В обговоренні ранніх ознак провалу стартапу на Quora згадують вибір дуже вузької ніші. Правильно обрана ніша може допомогти стартапу вистрілити, але, якщо вона надмірно вузька, це смерть для бізнесу. Оцінюючи ідею стартапу, обов'язково потрібно перевірити її на можливість масштабування або навіть глобальної експансії. Без цього про залучення інвестицій можна забути.

Марнотратство

Фаундерам ні до чого витрачати половину стартового капіталу на оренду красивого офісу, компанія цілком може обійтися без секретаря, а найм найдорожчих фахівців виправданий далеко не завжди. Про плюси бутстреппінга (засновники при такому підході не приваблюють зовнішнього фінансування і залишають контроль у себе) можна говорити нескінченно, але економити при цьому доводиться за замовчуванням. Але важливо не просто рахувати кожну копійку, а намагатися оптимізувати процеси. Про бутстреппінг написано чимало книг, але одна з найбільш вичерпних - «Біблія бутстреппінга» Сета Годіна, яку можна завантажити безкоштовно.

Сліпе копіювання

Успіх ідеї в США зовсім не гарантує успіху в Україні. Справа в розмірах ринку. 

Невдалий вибір команди

Зазвичай стартаперам рекомендують не починати справу з друзями або родичами, але з цього правила є маса виключень. Наприклад, брат співзасновника «Вконтакте» Микола Дуров - скромний геній, відповідальний за технічну частину соціальної мережі. Навички людини важливіше наявності або відсутності родинних зв'язків. А ще важливий баланс. Співзасновник тревел-стартапу Mozio.com Девід Литвак вважає, що якщо у компанії є кілька нетехнічних засновників і всього один програміст, то нічого доброго з цього не вийде. При цьому інвестори звертають увагу не тільки на навички ФАУНДЕР, але і на їх кількість. Наприклад, у ФРІІ всього один засновник - це стоп-фактор.

Відсутність щирого інтересу до обраної сфери

Каліфорнійський серійний підприємець, ментор в Lean Startup Machine Уилльям П'єтро каже, що не варто навіть починати робити те, про що ви не готові думати кожен день. Він зізнається, що ніколи не був фанатом спорту, а значить, нема сенсу створювати стартап в цій сфері: він йому набридне до того, як почне приносити гроші. Немає нічого кращого, ніж бути споживачем свого продукту.

Сумніви в правильності обраного шляху

Все і завжди будуть говорити, що ви скоро провалитеся, не зможете монетизувати свою ідею і не витримаєте конкуренції. Історія знає безліч прикладів стартапів, яким не світило нічого, а потім вони стали заробляти мільярди. Ніхто не вірив в Facebook, коли він тільки починався, все говорили: «Навіщо він потрібен, коли є MySpace або Friendster?» Коли Dropbox тільки виходив на ринок, вже було кілька десятків його аналогів. Повірити в успіх PayPal було практично неможливо - двадцятирічні створили сервіс, в якому потрібно використовувати ненадійний поштовий акаунт. Але у них вийшло.

Автор: Андрій Підприємець